Proces prelaska crnogorskih aerodroma na koncesiju ulazi u završnu fazu. Među vodećim kandidatima su turski TAV, južnokorejski Incheon International Airport Corporation i luksemburški Corporacion America Airports (CAAP). Predstavnici ovih kompanija nedavno su posjetili aerodrome Podgorica i Tivat kako bi se upoznali sa njihovom infrastrukturom i sa crnogorskim vlastima razgovarali o mogućim investicijama.
Šta koncesija znači za crnogorske aerodrome?
Prenos upravljanja crnogorskim aerodromima na dugoročna koncesija smatra se ključnim korakom za privlačenje strateški investitor, koji će moći modernizovati aerodrome, povećati njihov kapacitet i poboljšati ukupnu operativnu efikasnost.
Ministarstvo saobraćaja Crne Gore saopštilo je da su potencijalni koncesionari proučili postojeću infrastrukturu, procijenili operativne sposobnosti i izglede za proširenje aerodroma. Osnovni cilj procesa koncesije je privlačenje investicija u razvoj aerodroma koji nisu prošli značajniju modernizaciju od 2019. godine.
Šta je koncesija?
Koncesija je oblik javno-privatnog partnerstva u kojem država prenosi na privatnu kompaniju pravo upravljanja i upravljanja objektom na određeni period. Ovim ugovorom koncesionar se obavezuje da će investirati u infrastrukturu, modernizovati i poboljšati efikasnost objekta, kao i da plaća određene naknade državi. Nakon isteka perioda koncesije, aerodromi se vraćaju na upravljanje državom ili se sklapa novi ugovor sa privatnim operaterom.
Ko se nadmeće za upravljanje crnogorskim aerodromima?
među tri glavna kandidata Koncesija se dodjeljuje vodećim međunarodnim operaterima aerodroma:
- Incheon International Airport Corporation (Južna Koreja) – upravlja najvećim aerodromom u Južnoj Koreji u Seulu. Kompanija je već učestvovala na tenderima za koncesije za zagrebačke i beogradske aerodrome, ali je izgubila od francuskog Vincija. Takođe upravlja aerodromima u Manili, Džakarti i Kuvajtu.
- Corporación America Airports (CAAP) (Luksemburg) – posjeduje 52 aerodroma u Latinskoj Americi i Evropi, uključujući Argentinu, Brazil, Urugvaj, Ekvador, Jermeniju i Italiju. Ranije učestvovao na konkursu za koncesiju Aerodroma Beograd.
- TAV aerodromi (Türkiye) – jedan od najvećih operatera aerodroma u regionu. Upravlja aerodromima Skoplje i Ohrid u Sjevernoj Makedoniji i uključen je u upravljanje Zračnom lukom Zagreb kroz partnerstvo sa Aéroports de Paris.
Turski operater TAV smatra se jednim od najjači kandidati zahvaljujući iskustvu u regionu i uspešnom upravljanju aerodromima u Jugoistočnoj Evropi.
Zašto je koncesija crnogorskog aerodroma toliko važna?
Prelazak aerodroma Podgorica i Tivat na koncesiju je važna strateška odluka koju treba donijeti niz ključnih prednosti:
- Modernizacija infrastrukture – novi operater ulaže u rekonstrukciju terminala, pista i servisnih površina.
- Povećanje prometa putnika – očekuje se povećanje broja letova i proširenje geografije letova.
- Privlačenje novih avio kompanija – poboljšani uslovi poslovanja učiniće crnogorske aerodrome atraktivnim za međunarodne prevoznike.
- Ekonomski rast – razvoj aerodroma će imati pozitivan uticaj na turistička industrija, poslovnu i opštu transportnu dostupnost zemlje.
Sindikati izražavaju zabrinutost
Sindikati crnogorskih aerodroma izraziti zabrinutost u vezi sa mogućim prenosom upravljanja na privatne operatere. Oni pozivaju vladu da se uključi u otvoreni dijalog i razmotri alternativne opcije, uključujući mogućnost održavanja referenduma o tom pitanju. Radnici naglašavaju strateški značaj aerodroma za privredu zemlje i potrebu pažljivog razmatranja u odlukama o koncesijama.
Značaj koncesije za infrastrukturu zemlje
Crnogorski premijer Milojko Spajić je u novogodišnjem obraćanju istakao da će 2025. godina označiti početak velikog investicionog ciklusa, uključujući razvoj infrastrukture kao što su putevi, luke i aerodromi. Ovo naglašava važnost donošenja informiranih odluka u vezi sa upravljanjem aerodromima u zemlji.
Kada će biti donesena konačna odluka?
Odluka o ustupanju koncesije crnogorskih aerodroma ključna je za dalji razvoj saobraćajne infrastrukture i privrede zemlje. Dovođenje iskusnog međunarodnog partnera može pomoći u modernizaciji aerodroma, povećanju njihovih kapaciteta i poboljšanju kvaliteta usluge za putnike. Međutim, važno je uzeti u obzir stavove svih dionika i osigurati transparentnost u procesu donošenja odluka.
Vlada Crne Gore će u narednim mjesecima nastaviti sa evaluacijom prijedloga potencijalnih koncesionara i konsultacijama sa javnošću i stručnom zajednicom. Konačna odluka biće doneta uzimajući u obzir interese nacionalne ekonomije, bezbednosti i dobrobiti građana.
Dakle, proces prenosa koncesije crnogorskih aerodroma je u odlučujućoj fazi. Uspješna realizacija ovog projekta može značajno povećati konkurentnost zemlje u međunarodnoj areni i unaprijediti kvalitet transportnih usluga za stanovnike i posjetioce Crne Gore.